logo ND

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

Βουλευτής Δυτικής Αττικής
τ. Υφυπουργός

    Κλειστά Επαγγέλματα

    Ομιλούμε σήμερα για το Σχέδιο νόμου «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας. Κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων».

     

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είναι γενικά αποδεκτό ότι η χώρα μας διαθέτει μια κλειστή κοινωνία, μια οικονομία που σύμφωνα με τις εκθέσεις για την οικονομική απελευθέρωση αλλά και τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία παρουσιάζει σημαντικές ακαμψίες, στρεβλώσεις, εμπόδια, περιορισμούς και στην εύρυθμη λειτουργία των αγορών αλλά και στην ελεύθερη πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων.

     

    Καθίσατε συνεπώς αναγκαία, από οικονομικής και κοινωνικής πλευράς, η κατάργηση των αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και στην άσκηση επαγγελμάτων, έτσι ώστε οι δραστηριότητες των φυσικών και των νομικών προσώπων να διέπονται από τις αρχές ελεύθερης εγκατάστασης, της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και του ελεύθερου ανταγωνισμού, γιατί όλοι οι πολίτες θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες στην αφετηρία τους.

     

    Με αυτή τη λογική η Ν.Δ. τάσσεται θετικά στην κατάργηση περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων αφού κάτι τέτοιο δυνητικά μπορεί να τονώσει την ανάπτυξη, να ενισχύσει την απασχόληση και να ενδυναμώσει την κοινωνική συνοχή.

     

    Όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση υπό το βάρος των συμβατικών δεσμεύσεών της απέναντι στην Τρόικα, προχωρά με συνοπτικές διαδικασίες, βεβιασμένα και αλόγιστα στην παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία.

     

    Η κυβέρνηση προσεγγίζει τα επαγγέλματα με δύο ταχύτητες. Η μια των 4 επαγγελμάτων και η άλλη όλων των υπολοίπων (πάνω από 100 επαγγέλματα) για τα οποία ζητάτε να πάρετε εξουσιοδότηση με υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα προκειμένου να τα ρυθμίσετε. Η σχετική  διάταξη του σχεδίου νόμου είναι πολύ αόριστη.

     

    Το ζητούμενο είναι αυτή η μεταρρύθμιση να μην υπονομευθεί και να προχωρήσει. Αλλά πρέπει να είναι συγκεκριμένη, τεκμηριωμένη, με μετρήσιμα αποτελέσματα στο κοινωνικό σύνολο, στους επαγγελματίες τους οποίους αφορούν οι ρυθμίσεις, αλλά και στους δείκτες της οικονομίας.

     

    Αντ’ αυτού η μεταρρύθμιση αυτή:

    -         περικλείει οριζόντιες και ισοπεδωτικές ρυθμίσεις για πλήθος άγνωστων, αόριστων επαγγελμάτων.

    ·         δεν περιλαμβάνει μελέτη επιπτώσεων που να τεκμηριώνει την επίτευξη δημοσίου συμφέροντος.

    ·         εδράζεται σε αυθαίρετες παραδοχές και άγνωστες μελέτες. Υπάρχουν μάλιστα και εκθέσεις που δεν τις έχετε μέσα στο νομοσχέδιο, όπως του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, οι οποίες δεν επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, θεωρώντας ότι οι ισχυρισμοί του ιδρύματος είναι αβάσιμοι και δεν έχουν επιστημονική τεκμηρίωση.

    ·         παραπέμπει σε Προεδρικά διατάγματα, με τα οποία μπορούν να προστεθούν περιορισμοί ή να θεσπιστούν εξαιρέσεις από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Ουσιαστικά δηλαδή η Κυβέρνηση ζητά λευκή επιταγή και γενικές, ευρύτερες εξουσιοδοτήσεις.

    ·         έρχεται σε αντίθεση με αρχικές κυβερνητικές επιλογές, εκτός και αν τις ξεχάσατε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι ενεργειακοί επιθεωρητές, οι οποίοι εδώ και λίγες μέρες είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο ακινήτων για την έκδοση πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης.

    -    στηρίζεται στις δημοσκοπήσεις. Αν η Κυβέρνηση θεωρεί ότι το περιεχόμενο του σχέδιου νόμου εδράζεται στο πρόγραμμά του και στην πολιτική του φιλοσοφία, τότε προφανώς δεν υπάρχει ανάγκη να δαπανά δημόσιους πόρους για δημοσκοπήσεις. Εάν όμως έτσι αντιλαμβάνεται την άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής, τότε γιατί δεν έκαναν ανάλογες δημοσκοπήσεις, όταν αποφάσιζε οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων και πρωτοφανή διόγκωση άμεσης και έμμεσης φορολογικής επιβάρυνσης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

     

    Επομένως, η υπό συζήτηση νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, για να πετύχει τους επιδιωκόμενους στόχους θα πρέπει:

    ·         να συνοδευτεί από συγκεκριμένες μελέτες σχετικά με τις επιπτώσεις των αλλαγών σε κάθε επάγγελμα. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω ότι το ΙΟΒΕ σύμφωνα με την επιστολή που κατέθεσε στο Εθνικό Επιμελητήριο, αναφέρει ότι δεν περιλαμβάνει τους μηχανικούς στην εν λόγω εξέλιξη.

    ·         να ενσωματώσει αναλυτικά τις κοινωνικές και οικονομικές ομάδες που επηρεάζονται άμεσα από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.

    ·         να εξασφαλίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ασφάλεια του πολίτη. Να διασφαλίσει δηλαδή, ότι η κατάργηση των περιορισμών στην άσκηση επαγγελμάτων δεν θα οδηγήσει σε ασυδοσία, σε αθέμιτο ανταγωνισμό, στην επικράτηση μεγάλων εταιρειών, σε γεωγραφικό αφανισμό, κυρίως στα νησιά, σε κατάργηση κάθε ελέγχου, σε μείωση ποιότητας των υπηρεσιών.

    ·         να επιβάλει μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις στο περιβάλλον άσκησης των επαγγελμάτων αυτών. Αυτό σημαίνει για παράδειγμα, στο χώρο των μηχανικών, η ύπαρξη μηχανισμού ελέγχου και αποτροπής του αθέμιτου ανταγωνισμού, θεσμοθέτηση φορέων μητρώων, διαβάθμιση και πιστοποίηση τεχνικών επαγγελμάτων, θέσπιση μητρώων κατασκευαστών ιδιωτικών έργων, αναθεώρηση συστήματος, έκδοση οικοδομικών αδειών.

    Τότε μόνο, τα αποτελέσματα της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης δεν θα είναι αντίθετα από τις επιδιώξεις της.

    logo ND
    © 2016 Θανάσης Μπούρας. Designed By MA

    Please publish modules in offcanvas position.