logo ND

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

Βουλευτής Δυτικής Αττικής
τ. Υφυπουργός

    Νομισματική Πολιτική 2010-2011

    Συμπληρώνεται σε δυόμισι μήνες ένας χρόνος από την έναρξη εφαρμογής του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής το οποίο συμφωνήθηκε από την ελληνική κυβέρνηση και την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ στο πλαίσιο της συμφωνίας στήριξης της ελληνικής οικονομίας.

     

    Η δημοσίευση της εφημερίδας «Καθημερινή της Κυριακής» που αποκαλύπτει ότι ο κ. Παπανδρέου -από τις αρχές Δεκεμβρίου του 2009- συζητούσε στο παρασκήνιο με τον Πρόεδρο του ΔΝΤ κ. Στρος Καν την υπαγωγή της χώρας μας στο ΔΝΤ, επιβεβαιώνει με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο, αυτά που υποστήριζε από τότε η Νέα Δημοκρατία και υποψιαζόταν ολόκληρος ο Ελληνικός λαός:

     

    ·         Πρώτον , ότι ο κ. Παπανδρέου και η κυβέρνησή του συνειδητά οδήγησαν τη χώρα στο Μνημόνιο, φουσκώνοντας στην αρχή το έλλειμμα και απαξιώνοντας στη συνέχεια την Ελληνική οικονομία, με τις δηλώσεις περί “Τιτανικού”, “διεφθαρμένης χώρας” κ.λπ.

     

    ·         Και δεύτερον ότι: Ο κ. Παπανδρέου συνειδητά αποπροσανατόλιζε τον Ελληνικό λαό, ενώ παρασκηνιακά είχε επιλέξει να οδηγήσει τη χώρα στο ΔΝΤ.

     

    Ας μην τολμήσουν, όμως, να πουν ότι δεν μπορούσε τότε η χώρα να δανειστεί. Διότι και τον Οκτώβριο και το Δεκέμβριο του 2009, τα spreads ήταν ακόμη χαμηλά και οι αγορές προσέφεραν δάνεια, τα οποία όμως η κυβέρνηση αρνείτο να πάρει.

     

    Γιατί, τελικά, ενώ ο κ. Παπανδρέου γνώριζε από τότε την κατάσταση της Ελληνικής οικονομίας, καθυστέρησε τόσους μήνες να πάρει μέτρα;

     

    Να σας θυμίσω τη χαρακτηριστική δήλωση του Υφυπουργού Οικονομικών ο οποίος έλεγε συγκεκριμένα σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ: “Όταν ανέλαβε το ΠΑΣΟΚ τη διακυβέρνηση της χώρας, διαπίστωσε ότι η μόνη εναλλακτική επιλογή που είχε ήταν να προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο”, προσθέτοντας ότι “το ΔΝΤ ήταν η πρώτη επιλογή και μόνη που υπήρχε από τις 5 Οκτωβρίου και μετά”! τα λόγια αυτά επιβεβαιώνουν την κυριακάτικη δήλωση του κου Στρος Καν.

     

    Αναφέρεται κε Προβόπουλε στην έκθεσή σας ότι αποδεικνύεται ότι η συμφωνία στήριξης ήταν όχι μόνο σωτήρια στην παρούσα δυσμενή συγκυρία, αλλά και ισχυρή κινητήρια δύναμη για την αλλαγή παρωχημένων δομών. Σ’ αυτή την κρίσιμη περίοδο πολύ σημαντική ήταν επίσης και η συνεισφορά της ΕΚΤ, με τη χορήγηση ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες, την αγορά ομολόγων και την αποδοχή τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου ως ενεχύρου, ανεξαρτήτως πιστοληπτικής διαβάθμισης.

     

    Μήπως να σας θυμίσω ότι το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση αδιαφορώντας πλήρως για το μέλλον αυτής της χώρας έλεγε «όχι σε όλα»; «όχι» σε κάθε μεταρρύθμιση που θα άλλαζε το σκηνικό και θα μας βοηθούσε να βγούμε αναίμακτα από την κρίση;

     

    Μήπως επίσης να σας θυμίσω ότι όταν η ΝΔ, ως Κυβέρνηση, στήριζε την ενίσχυση της ρευστότητας των τραπεζών, προκειμένου να σταθεί στα πόδια της η ελληνική οικονομία, το ΠΑΣΟΚ δαιμονοποιούσε τα 28δις και έλεγε «όχι» στην εγγύηση των καταθέσεων των ελλήνων πολιτών; Σήμερα, αυτές οι εγγυήσεις κοντεύουν να φτάσουν τα 100 δις ευρώ.

     

    Η στάση του ΠΑΣΟΚ αποδεικνύει περίτρανα την παταγώδη αποτυχία της μνημονιακής πολιτικής και την απόλυτη ανακολουθία λόγων και έργων του ΠΑΣΟΚ. Αυτή την ανακολουθία την πληρώνει σήμερα η χώρα.

     

    Η ανάπτυξη είναι τη στιγμή αυτή το κύριο ζητούμενο για την ελληνική οικονομία. Η έξοδος από την ύφεση και η γρήγορη επαναφορά σε θετικούς ρυθμούς ανόδου του ΑΕΠ αφενός θα περιορίσουν την ένταση των αρνητικών επιπτώσεων στην απασχόληση και στα εισοδήματα και αφετέρου θα διευκολύνουν τη στρατηγική μείωσης του λόγου χρέους/ΑΕΠ. Το ζητούμενο είναι η βελτίωση της παραγωγικότητας και αύξηση της ανταγωνιστικότητας, αύξηση του δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης με βάση ένα νέο παραγωγικό πρότυπο, μείωση των ανισοτήτων και της ανεργίας, η βελτίωση των εισοδημάτων.  Επιλογή του κατάλληλου μείγματος των μέσων που θα μας οδηγήσουν εκεί.

     

    Στη σελίδα 21 της έκθεση μιλάτε για την ανάγκη αναδιάρθρωσης και ανάπτυξης των αστικών συγκοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής. Κανείς δεν θα διαφωνήσει ότι υπάρχει ανάγκη μιας δραστικής παρέμβασης στους φορείς που παρέχουν μαζικές μεταφορές στο Λεκανοπέδιο, διότι σήμερα βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια κατάσταση, η οποία δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο, διότι και τα οικονομικά των φορέων αυτών, έχουν φτάσει στα άκρα τους και συνεχίζουν να συσσωρεύουν ελλείμματα, αλλά και οι παρεχόμενες υπηρεσίες είναι πολύ κατώτερες των προσδοκιών των πολιτών.

     

    Όμως, πρόκειται για ένα πρόχειρο και γρήγορο σχέδιο νόμου, χωρίς να έχει μελετηθεί ούτε ο τρόπος της εξυγίανσης, ούτε της αναδιάρθρωσης ούτε της ανάπτυξης. Γι’ αυτό εμείς, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, το καταψηφίσαμε.

     

    Επίσης, στη σελίδα 24 της έκθεσης μιλάτε για την αναγκαιότητα του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων. Η Ν.Δ. τάσσεται θετικά στην κατάργηση περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων αφού κάτι τέτοιο δυνητικά μπορεί να τονώσει την ανάπτυξη, να ενισχύσει την απασχόληση και να ενδυναμώσει την κοινωνική συνοχή.

     

    Όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση υπό το βάρος των συμβατικών δεσμεύσεών της απέναντι στην Τρόικα, προχωρά με συνοπτικές διαδικασίες, βεβιασμένα και αλόγιστα στην παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία.

     

    Η κυβέρνηση προσεγγίζει τα επαγγέλματα με δύο ταχύτητες. Η μια των 4 επαγγελμάτων και η άλλη όλων των υπολοίπων (πάνω από 100 επαγγέλματα) για τα οποία ζητάτε να πάρετε εξουσιοδότηση με υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα προκειμένου να τα ρυθμίσετε.

     

    Το ζητούμενο είναι αυτή η μεταρρύθμιση να μην υπονομευθεί και να προχωρήσει. Αλλά πρέπει να είναι συγκεκριμένη, τεκμηριωμένη, με μετρήσιμα αποτελέσματα στο κοινωνικό σύνολο, στους επαγγελματίες τους οποίους αφορούν οι ρυθμίσεις, αλλά και στους δείκτες της οικονομίας.

     

    Επίσης, στη σελίδα 24 μιλάτε για αναγκαιότητα της ενίσχυσης της ευελιξίας στην αγορά εργασίας και αύξησης των ευκαιριών απασχόλησης. Έτσι, μεταξύ άλλων θα μπορέσει να ανακοπεί και η μετανάστευση του πιο εκπαιδευμένου εργατικού δυναμικού και ιδίως των νέων. Αλλά πως πιστεύετε ότι θα γίνει αυτό όταν, όπως κατήγγειλε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιριών Κέντρων Επαγγελματικοί Κατάρτισης (ΕΛΣΕΚΕΚ), καθυστερούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων τουλάχιστον για δυο χρόνια;

     

    Η αναμονή αυτή  αφορά  έξι διαγωνισμούς ανάθεσης προγραμμάτων του ΕΣΠΑ για κατάρτιση, πιστοποίηση και απασχόληση 63.300 ατόμων, συνολικού προϋπολογισμού 284.999.999 ευρώ. Η μεγάλη καθυστέρηση στην πρόοδο των διαγωνιστικών διαδικασιών, όπως επισημάνθηκε, πέρα από τις άμεσες συνέπειες, εγκυμονεί και τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών πόρων.

     

    Επίσης, στη σελ. 25 αναφέρεστε σε ενεργητικές πολιτικές για την ενίσχυση των επενδύσεων. Πως θα γίνει αυτό και με τι ρυθμό; Όταν η χώρα είχε μείνει χωρίς αναπτυξιακό νόμο για περισσότερο από ένα χρόνο σε μια χρονική περίοδο μάλιστα που ήταν χρήσιμος περισσότερο από ποτέ ώστε να βοηθήσει στην τόνωση της ανάπτυξης. Επιπλέον, ο νόμος 3853/2010 για την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης εταιρειών ο οποίος έχει ψηφιστεί από τον Ιούνιο του 2010 δεν έχει τεθεί ακόμα σε ισχύ αφού εκκρεμούν Υπουργικές Αποφάσεις. Κάτι τέτοιο, εάν ήταν σε ισχύ θα μπορούσε να βοηθήσει στη δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος, δηλαδή ενός επιχειρηματικού οικοδομήματος που θα ευνοεί την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών στο εσωτερικό και την προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό. Γιατί λοιπόν καθυστερεί να τεθεί σε ισχύ ο νόμος αυτός και γιατί καθυστέρησε και ο Αναπτυξιακός Νόμος;

     

    Η χώρα έχασε το συγκριτικό της πλεονέκτημα να έχει ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον. Πλέον, ο επενδυτής αισθάνεται ανασφάλεια και σε πολλές περιπτώσεις κατευθύνεται σε χώρες όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία κα.

     

    Παρατηρείται αυξημένη αβεβαιότητα των επενδυτών για τις προοπτικές των δημόσιων οικονομικών και της οικονομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, την οποία υποδηλώνουν και οι αλλεπάλληλες υποβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδος από τους οίκους αξιολόγησης του εξωτερικού.

     

    Κατά το 2010 παρατηρήθηκε σημαντική και εντεινόμενη μείωση των επενδύσεων (κατά 17,6%) και της ιδιωτικής κατανάλωσης (κατά 3,0%). Οι επιχειρήσεις αποδίδουν τη μείωση των επενδύσεων κατά το 2010 στην αρνητική επίδραση της οικονομικής πολιτικής, στην άνοδο της φορολογίας των κερδών, στην έλλειψη κεφαλαίων και στην αύξηση του κόστους των κεφαλαίων.

     

    Το 2010 αποτέλεσε έτος εξόδου από την κρίση για τις οικονομίες των περισσότερων χωρών της ΝΑ Ευρώπης. Δυστυχώς η Ελλάδα δεν είναι μέσα σε αυτές. (σελ. 35-36)

     

    Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει να αντιμετωπίσει σημαντικά προβλήματα ανταγωνισμού και ιδιαίτερα εξασθενημένη εγχώρια ζήτηση. Στο βαθμό που η ανεργία παραμένει υψηλή και ο ιδιωτικός τομέας συνεχίζει τη διαδικασία απομόχλευσης, η αναμενόμενη ανάκαμψη της εγχώριας ζήτησης είναι πιθανόν να σημειώσει χαμηλούς ρυθμούς. Η ανεπαρκής εγχώρια ζήτηση και οι δυσκολίες χρηματοδότησης που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, αλλά και ορισμένες απεργιακές κινητοποιήσεις, οδήγησαν σε υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας στη διάρκεια του 2010.

     

    Ενώ το 2009 ο περιορισμός της επιχειρηματικής δραστηριότητας είχε εντοπιστεί στις κατασκευές και στη βιομηχανία, το 2010 επεκτάθηκε στους κλάδους του εμπορίου όσο και άλλων υπηρεσιών, οι οποίοι δημιουργούν σημαντικό ποσοστό της συνολικής προστιθέμενης αξίας της ελληνικής οικονομίας. Ο μόνος τομέας του οποίου το προϊόν αυξήθηκε το 2010 ήταν ο πρωτογενής, όπου η απασχόληση σημείωσε άνοδο.

     

    Σε αυτό το σημείο να πούμε ότι η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης αποδίδεται στη σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών σε συνδυασμό με την ανησυχία τους για τις μελλοντικές εξελίξεις και τον περιορισμό του δανεισμού από τις τράπεζες. Σε αυτό συντέλεσε το αυστηρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής που εφαρμόστηκε το 2010 περιλάμβανε περικοπές αμοιβών και συντάξεων, πάγωμα των προσλήψεων, μείωση των λειτουργικών δαπανών και των επιχορηγήσεων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αύξηση των έμμεσων φόρων, αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος και επιβολή έκτακτων εισφορών σε επιχειρήσεις και ιδιώτες.

     

    Τα στοιχεία δείχνουν ότι το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2010 το εισόδημα από εξαρτημένη εργασία μειώθηκε σε ονομαστικούς όρους κατά 6,1%. Δεδομένης της ανόδου του αποπληθωριστή ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 4,8%, η απώλεια εισοδήματος σε πραγματικούς όρους φθάνει το 10,4%. Ο περιορισμός του εισοδήματος αντανακλά τόσο την απώλεια θέσεων εργασίας όσο και τη μείωση των αμοιβών.

     

    Για το 2011 τόσο οι τελευταίες εκθέσεις αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ΔΝΤ όσο και οι περισσότεροι διεθνείς οργανισμοί (π.χ. ΟΟΣΑ) συγκλίνουν στην άποψη ότι το ΑΕΠ θα υποχωρήσει κατά 3% περίπου, κυρίως λόγω της περαιτέρω μείωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, καθώς και του περιορισμού της δημόσιας κατανάλωσης. Εξάλλου, με βάση τους πιο πρόσφατους βραχυχρόνιους δείκτες δεν μπορεί να αποκλειστεί υποχώρηση λίγο μεγαλύτερη του 3%. (σελ. 47-51)

     

    Οι “πράσινες” επενδύσεις και ο ενεργειακός τομέας έχουν κρίσιμο ρόλο προκειμένου να επιτευχθεί το ταχύτερο η επανεκκίνηση της οικονομίας και η μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο.

     

    Υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2011 η προκήρυξη του προγράμματος “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον”. Η Οδύσσεια του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» συνεχίζεται. Μαζί της και η ταλαιπωρία των πολιτών, που θέλουν να βελτιώσουν ενεργειακά τις κατοικίες τους. Ενώ η κυβέρνηση ισχυριζόταν αρχικά πως, δήθεν, δεν υπήρχαν κονδύλια από το ΕΣΠΑ, τελικά τα βρήκε με καθυστέρηση, καταλήγοντας, μάλιστα στον προϋπολογισμό του καλοκαιριού του 2009. Με τις τροποποιήσεις, όμως που παρουσίασε, έκανε το πρόγραμμα τραπεζοκεντρικό και γραφειοκρατικό. Έτσι, παρότι θεωρητικά ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου, κινδυνεύει να γίνει «δώρον άδωρον» για τους πολίτες.

     

    Τέλος, ιδιαίτερη σημασία για τη ρύθμιση θεμάτων προστασίας της βιοποικιλότητας έχει το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή. Οι πολλές και διαφορετικές απόψεις που καταγράφηκαν οδήγησαν στην προσωρινή απόσυρση του Σχεδίου Νόμου το οποίο κινδύνευε να μην ψηφιστεί ούτε από κυβερνητικούς βουλευτές. (σελ.55-56)

     

    Σχετικά με την ανεργία τώρα. (σελ. 57-59)

     

    Η υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας είχε αποτέλεσμα τον περιορισμό του αριθμού των απασχολουμένων λόγω απώλειας θέσεων εργασίας και δραστικής μείωσης της δημιουργίας νέων θέσεων. Ταυτόχρονα, ο αριθμός των ατόμων που επιθυμούν να εργαστούν αυξήθηκε. Συνέπεια των ανωτέρω είναι ότι το ποσοστό ανεργίας έχει αυξηθεί σημαντικά.

     

    Ο αριθμός των ανέργων αυξήθηκε σημαντικά τους πρώτους εννέα μήνες του 2010, όχι μόνο λόγω μείωσης της απασχόλησης αλλά και λόγω αύξησης του αριθμού των ατόμων που εισήλθαν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό ανεργίας το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2010 διαμορφώθηκε στο 12,0% από 9,2%.

     

    Μαζί με αυτά, το ποσοστό υποαπασχόλησης το γ’ τρίμηνο του 2010 διαμορφώνεται στο 16,9%, έναντι 12,4% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009. Λόγω των ανωτέρω εξελίξεων, ο αριθμός των ατόμων 18-59 ετών που ζει σε νοικοκυριά στα οποία κανένα άτομο δεν εργάζεται έχει αυξηθεί σημαντικά, από 8,5% το γ’ τρίμηνο του 2009 σε 10,3% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010. Ανησυχητική είναι επίσης η άνοδος του ποσοστού των μακροχρόνια ανέργων, δηλ. των ατόμων που έχουν παραμείνει άνεργα πάνω από έτος επί του συνολικού αριθμού των ανέργων.

     

    Στη σελίδα 79 της έκθεσης μιλάτε για καλύτερη διαχείριση και χρήση της δημόσιας περιουσίας. Το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να υποτιμήσει όχι μόνο τη μνήμη, αλλά και τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού, όταν προσπαθεί να μας πείσει ότι αξιοποίηση και εκποίηση είναι το ίδιο πράγμα.

     

    Η ΝΔ και ο Αντώνης Σαμαράς έχουν μιλήσει εδώ και καιρό για επικερδή αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας, χωρίς να χάνεται η κυριότητά της. Εμείς στη ΝΔ, μιλάμε για μετατροπή μέρους του δυνητικού μας πλούτου σε ενεργητικό.

     

    Η κακόγουστη θεατρική παράσταση, που στήθηκε σε κατάσταση πανικού, με «υπόθεση» τη δήθεν οργή του πρωθυπουργού και το «μάλωμα» της Τρόικας, ήταν εξαρχής καταδικασμένη να μην πείσει κανέναν.

     

    Η στάση του ΠΑΣΟΚ αποδεικνύει περίτρανα την παταγώδη αποτυχία της μνημονιακής πολιτικής και την απόλυτη ανακολουθία λόγων και έργων του ΠΑΣΟΚ.

     

    Επίσης, με αφορμή τη σελίδα 81 της Έκθεσης να πούμε ότι το κλίμα ανασφάλειας που καλλιεργήθηκε από την ίδια την κυβέρνηση (δηλώσεις περί Τιτανικού και διεφθαρμένης χώρας) είχε σαν αποτέλεσμα, κατά την εξεταζόμενη περίοδο, την έντονη επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, καθώς και την αύξηση της αβεβαιότητας των αποταμιευτών. Ειδικότερα, οι προαναφερθέντες παράγοντες συνέβαλαν στην εκροή αποταμιευτικών πόρων από τις καταθέσεις προθεσμίας.

     

    Μέσα σ’ ένα τέτοιο κλίμα ο Έλληνας πολίτης δεν μπορεί να κατανοήσει τους λόγους που μας οδήγησαν εδώ, αγωνιά για το μέλλον και σε αρκετές περιπτώσεις αδρανεί, ενώ μερικές φορές υιοθετεί πρακτικές άρνησης. Για να προχωρήσουμε σε βελτίωση της κατάστασης θα πρέπει να περιγραφεί το πρόβλημα με σαφήνεια, χωρίς ωραιοποιήσεις και υπεκφυγές, να προβληθούν τα πραγματικά δεδομένα.

    logo ND
    © 2016 Θανάσης Μπούρας. Designed By MA

    Please publish modules in offcanvas position.