logo ND

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων

Βουλευτής ΝΔ Δυτικής Αττικής

 

    Ομιλία για Σχέδιο Νόμου για Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών

    ΑΘΗΝΑ, 11-10-10

     

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

     

                          Την Τετάρτη 7 και την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου συνεδρίασε η ολομέλεια της Βουλής  για τη ψήφιση του νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις»

     

                          Ο κ. Θανάσης Μπούρας, βουλευτής περιφέρειας Αττικής και τ. Υφυπουργός, πήρε το λόγο και υποστήριξε τα εξής:

     

                            «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν βρισκόμαστε προ εκπλήξεως, γιατί είναι συνηθισμένη η τακτική του ΠΑΣΟΚ να ξεκινάει με βαρύγδουπους τίτλους και το περιεχόμενο να είναι εντελώς διαφορετικό απ’ αυτούς τους ωραίους τίτλους.  Ένα τέτοιο νομοσχέδιο έχουμε σήμερα και γι’ αυτό το καταψηφίζουμε. Μάλιστα για το άρθρο 24 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θα προκαλέσουμε και ονομαστική ψηφοφορία.

     

                            Το άρθρο 24 του Συντάγματος ήταν μία εκ των τροποποιήσεων που εμείς προσπαθήσαμε να περάσουμε στην αναθεώρηση του Συντάγματος του 2006, προκειμένου να κάνουμε το άρθρο 24 του Συντάγματος λειτουργικό και αποτελεσματικό  για την προστασία του περιβάλλοντος.

     

                            Και πρέπει να πω, για να το ακούει και ο ελληνικός λαός, ότι εμείς είμαστε υπερήφανοι, γιατί θεσπίσαμε - ο Κωνσταντίνος Καραμανλής - το άρθρο 24 στο Σύνταγμα του 1975. Αυτή τη διόρθωση προσπαθήσαμε το 2006 να την κάνουμε και εσείς σταθήκατε απέναντι σ’ αυτήν. Δεν προτείναμε την κατάργηση του άρθρου 24 του Συντάγματος, αλλά τη συμπλήρωσή του με διατάξεις τέτοιες, οι οποίες θα έλυναν τα χρονίζοντα προβλήματα που εμποδίζουν την προστασία των δασών και θα διευκόλυναν την προστασία ως εκ τούτου του φυσικού περιβάλλοντος.

     

                            Τώρα όσον αφορά στο Πράσινο Ταμείο, έχω να πω ότι πράγματι είναι αφηρημένη έννοια. Και τι είναι στην ουσία το Πράσινο Ταμείο; Είναι μία ανασύσταση και μετονομασία του ΕΤΕΡΠΣ, το οποίο είχε μία διαχρονικότητα. Υπήρξαν και θετικές και αρνητικές στιγμές στη διαχρονική λειτουργία αυτού του ταμείου. Θα το ξαναπώ και εδώ ότι από το ΕΤΕΡΠΣ πληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις για την Αττική Οδό, που είναι ένα σημαντικό έργο που βοηθά τους πολίτες της Αττικής, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Θυμάστε που είχαμε τότε το πέπλο, το θανατηφόρο νέφος στο Λεκανοπέδιο της Αττικής.

     

                            Θα έρθω τώρα σε ένα σημαντικό θέμα για όλη την Ελλάδα, δεν αφορά μόνο την Περιφέρεια Αττικής, που μπορεί να είναι εντονότερο. Μιλώ για τους οικισμούς προ του 1923, οι οποίοι είναι τουλάχιστον πάνω από τρεις χιλιάδες σε όλη την Ελλάδα.

     

                            Φρούδες ελπίδες είχαν καλλιεργηθεί στον απλό λαό σε όλες τις περιοχές της Βορειοανατολικής Αττικής (Άγιος Στέφανος, Δροσιά, Άνοιξη, Νέα Μάκρη, Μαραθώνας, Καπανδρίτι κ.α.). Η πολιτεία καθόρισε με αποφάσεις της, τα όρια, η πολιτεία έδωσε άδειες οικοδομών, η πολιτεία επέτρεψε στον κόσμο την αγορά οικοπέδων οικοδομήσιμων ως εντός ορίων οικισμών και η πολιτεία κάθε φορά διαχρονικά, αδιαφορεί για την τύχη των ανθρώπων που η ίδια παρέσυρε με τις ενέργειες της και τις ευλογίες της.

     

                            Ως Ειδικός Αγορητής της Νέας Δημοκρατίας το 2006 για την αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος, που κυρίως θα αποκαθιστούσε τέτοιες αδικίες, είχα κάνει συγκεκριμένη πρόταση. Δυστυχώς, όμως, αντιμετωπίστηκε τότε η πρόταση αυτή με την αποχώρηση σας από την ψήφιση αυτή.

     

                            Εμείς θα θέσουμε θέμα ονομαστικής ψηφοφορίας στο άρθρο 24. Η πρότασή μας είναι να το αποσύρετε.

     

                            Είδατε ότι στην Επιτροπή ήρθαν οι δήμαρχοι των περιοχών. Δεν ανήκουν στη Νέα Δημοκρατία. Ξέρετε που ανήκουν. Ήρθαν οι φορείς των περιοχών, ήρθαν πρόεδροι Συλλόγων και Ομοσπονδιών που είναι όμηροι χρόνια και δεν μπορούν ούτε να κοιμηθούν. Έχουν χάσει ακόμα και τον ύπνο τους, γιατί κινδυνεύει το μόνο απόκτημα του κόπου τους και της ζωής τους, ένα σπίτι το οποίο έχτισαν. Καλό είναι, λοιπόν, να αποσυρθεί η προτεινόμενη ρύθμιση.

     

                            Το προτεινόμενο άρθρο 24 είναι κοινωνικά άδικο και δεν έχει το χαρακτήρα της ισονομίας και της αναλογικότητας. Καταργεί και ακυρώνει αυτούς τους οικισμούς, αφού θεωρεί ότι στερούνται νόμιμης έγκρισης και τους μετατρέπει άμεσα με την ψήφιση του σχεδίου νόμου σε εκτός σχεδίου περιοχές.

     

                            Επιπλέον, δεν επιλύει το πρόβλημα, αλλά το μεταθέτει. Μάλιστα, βάλατε και ένα χρονικό ορίζοντα, ενώ ξέρετε με την αμφισβήτηση που υπάρχει πώς νιώθει ο πολίτης. Μεταθέτει, λοιπόν, το πρόβλημα χρονικά και ακαθόριστα και δεν διασφαλίζει με κανένα τρόπο την επίλυσή του. Καθιερώνει ιδιότυπη ομηρία των πολιτών, αφού τους απαγορεύει οποιασδήποτε ενέργειας επί των ιδιοκτησιών τους για ακαθόριστο χρόνο χωρίς υπαιτιότητάς τους. Διεμβολίζει την εμπιστοσύνη προς το κράτος.

     

                            Τέλος-τέλος, σηματοδοτεί σε μία πολύ κρίσιμη εποχή κοινωνικής έντασης και αμφισβήτησης την έναρξη κύκλου αντιδικιών, χρονοβόρων και πολυδάπανων δικαστικών διαμαχών μεταξύ κράτους και ιδιωτών, από τον οποίο ούτε η πολιτεία, αλλά ούτε και το περιβάλλον θα βγουν κερδισμένοι.

     

                            Γι’ αυτό εμείς θα καταψηφίσουμε επί της αρχής αυτό το σχέδιο νόμου που σήμερα συζητούμε και θα σταθούμε με ονομαστική ψηφοφορία στο άρθρο 24 του σχεδίου νόμου σας.

     

                            Σημειώνω ότι κάποιες από τις αποφάσεις του ΣτΕ, που επικαλείστε και οι οποίες αποτελούν κάποια νομολογία, έκριναν ορισμένες από αυτές τις αποφάσεις ως ανίσχυρες γιατί δεν έβρισκαν εξουσιοδοτικό έρεισμα για έκδοση κανονιστικών πράξεων. Οι νομάρχες, δηλαδή, δεν σημειώνονταν ρητά ως τα αρμόδια όργανα καθορισμού των ορίων των οικισμών που στη συνέχεια όμως με τις διατάξεις του 1979 και του 1981 δόθηκαν πάλι σε αυτούς, δηλαδή στους νομάρχες.

     

                            Αντ’ αυτού υπάρχουν γνωμοδοτήσεις καταξιωμένων καθηγητών που θεωρούν τον καθορισμό των ορίων από τους νομάρχες ως διαπιστωτική πράξη, δυνατότητα δηλαδή που τους έδινε η πολιτεία και οι διατάξεις περί αποκέντρωσης, ΦΕΚ 103Α/1970.

     

                            Επισημαίνεται ότι έως σήμερα δεν εκδόθηκε καμία νομοθετική πράξη ακύρωσης των ορίων των οικισμών και η Πολιτεία εξέδιδε νόμιμες οικοδομικές άδειες εδώ και 35 και πλέον έτη με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία και τις εγκυκλίους του μέχρι πρόσφατα ΥΠΕΧΩΔΕ. Η σωρεία των διοικητικών αυτών πράξεων καθιστούν μακροχρόνιο πολεοδομικό δικαίωμα, που δεν μπορεί να αναιρεθεί.

     

                            Πρέπει, τουλάχιστον, για τους προϋφιστάμενους του 1923 οικισμούς που έχουν αναγνωριστεί με ΦΕΚ πριν το έτος 1979 με αποφάσεις Νομαρχών, να κυρωθούν τα όριά τους, όπως αυτά αναφέρονται στα σχετικά ΦΕΚ και να γίνει άμεση έναρξη της πολεοδόμησής τους, σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις των οικισμών των προϋφισταμένων του 1923, με ταυτόχρονη πρόταση ειδικών όρων δόμησης σε οικόπεδα που εμφανίζουν παραμένουσα δασική κάλυψη.»

    logo ND
    © 2016 Θανάσης Μπούρας. Designed By MA

    Please publish modules in offcanvas position.