Προϋπολογισμός 2012

Αγαπητοί συνάδελφοι, συζητάμε τον προϋπολογισμό του 2012 ενώ βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα μας, την Ευρώπη, την κοινωνία και την πραγματική οικονομία.

 

 

 

Η πολιτική που εφάρμοσε η προηγούμενη Κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς.

 

 

 

Η χώρα βρίσκεται σε πραγματικό δημοσιονομικό εκτροχιασμό, παρά τις πρωτόγνωρες θυσίες των πολιτών. Τα έσοδα καταρρέουν, οι πρωτογενείς δαπάνες διογκώνονται, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων βουλιάζει, το έλλειμμα εκτοξεύεται.

 

 

 

Είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση Παπανδρέου δεν είχε κανένα σχέδιο.

 

 

 

Δυστυχώς, εδώ που έφτασαν τα πράγματα με την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, η νέα δανειακή σύμβαση έχει γίνει αναπόφευκτη.

 

 

 

Γι αυτό και η ΝΔ στηρίζει τη μεταβατική Κυβέρνηση Παπαδήμου και ψηφίζει τον προϋπολογισμό του 2012. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αίρονται με την ψήφο μας στον προϋπολογισμό, οι ενστάσεις της ΝΔ στα μέτρα και την πολιτική της προηγούμενης Κυβέρνησης.

 

 

 

Συμφωνούμε με τους στόχους, τη μείωση του χρέους και του ελλείμματος, τη δημοσιονομική εξυγίανση. Διαφωνούμε, όμως, με το μίγμα της πολιτικής που μας έχει οδηγήσει μακριά από τους στόχους αυτούς. Και όπως έγραψε ο Πρόεδρός μας Αντώνης Σαμαράς στην επιστολή προς τους δανειστές μας: «Πιστεύουμε ότι οι συγκεκριμένες πολιτικές πρέπει να τροποποιηθούν…»

 

 

 

Όλοι οι οικονομικοί δείκτες, αποτυπώνουν ανάγλυφα το μέγεθος του προβλήματος μέσα από το οποίο επιβεβαιώνεται η αστοχία της κυβερνητικής πολιτικής των δυο προηγούμενων ετών.

 

 

 

Όταν ανέλαβε ο κ. Παπανδρέου, τον Οκτώβριο του 2009, η οικονομία λειτουργούσε και τα όποια προβλήματα, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, θα μπορούσαν να απαλειφθούν με την κατάλληλη πολιτική.

 

 

 

Όμως λόγω της ανικανότητας της Κυβέρνησης Παπανδρέου, η οποία ομολογείται σήμερα και από τα πρωτοκλασάτα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, η οικονομία μέσα σε μια διετία έπαψε να λειτουργεί και περιήλθαμε σε μια πρωτοφανούς έκτασης ύφεση η οποία έχει καταρρακώσει την ψυχολογία της αγοράς και των πολιτών, έχει εξανεμίσει τις όποιες ελπίδες απεμπλοκής της οικονομίας από τον φαύλο κύκλο στον οποίο έχει περιέλθει.

 

 

 

Ή, λοιπόν, θα αντιμετωπίσουμε τη νέα πραγματικότητα κοιτάζοντάς την στα μάτια, με βασικές προτεραιότητες: την ανάκαμψη, την ανάπτυξη και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, ή τα γεγονότα θα μας ξεπεράσουν όλους μας!

 

 

 

Ο προϋπολογισμός του 2012 έχει στοιχεία αβεβαιότητας, που θα επηρεάσουν το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, πρώτον, εάν η ύφεση του 2011 είναι τελικώς μεγαλύτερη από αυτή που αρχικώς είχε προβλεφθεί, δεύτερον, εάν το έλλειμμα για το 2011 διαμορφωθεί τελικά σε υψηλότερο επίπεδο και, τρίτον, εάν η ύφεση στην ΕΕ για το 2012 είναι αυξημένη, καθώς αυτό θα επηρεάσει τα έσοδα από τις εξαγωγές.

 

 

 

Η Νέα Δημοκρατία στηρίζει και θα στηρίξει τους στόχους της δημοσιονομικής προσαρμογής, με ρεαλιστικούς όμως όρους, κυρίως μέσω της περιστολής των δαπανών.

 

 

 

Στηρίζει και θα στηρίξει την πραγματοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Την πραγματοποίηση αποκρατικοποιήσεων, την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου. Χωρίς τη λήψη νέων μέτρων, πέραν αυτών που ήδη έχουν ψηφιστεί.

 

 

 

Επιβάλλεται, πλέον, όσο ποτέ η ανάγκη για ένα νέο και σύγχρονο φορολογικό σύστημα που θα αμβλύνει τις κοινωνικές αδικίες, θα συμβάλει στη δημιουργία ελκυστικού φορολογικού περιβάλλοντος για τις επενδύσεις και θα αποκαταστήσει τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κράτος και τους πολίτες.

 

 

 

Τι να πεις στον άνεργο, στο μισθωτό που βλέπει το οικογενειακό του εισόδημα να μειώνεται, στο συνταξιούχο που υφίσταται έστω και μικρή περικοπή της σύνταξής του, στον επιχειρηματία που δε βρίσκει πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα, στη μοναχική μητέρα που αγωνίζεται με ένα μικρό μισθό ή ένα επίδομα ανεργίας να μεγαλώσει τα παιδιά της.

 

 

 

Τι να πεις στη νέα γενιά που, έχοντας υψηλά μορφωτικά προσόντα, δυσκολεύεται να βρει μία θέση εργασίας και αναγκάζεται να φύγει στο εξωτερικό.

 

 

 

Κατά τη διάρκεια του 2011 όλοι οι δείκτες που αντανακλούν την οικονομική δραστηριότητα, με εξαίρεση αυτών για τις εξαγωγές, δείχνουν σημαντική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας και συνεχιζόμενη επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, ενώ οι δείκτες οικονομικού κλίματος και οι δείκτες προσδοκιών παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

 

 

 

Σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση για το 2011 της Τράπεζας της Ελλάδας, το πρώτο εξάμηνο του 2011 έναντι του αντίστοιχου εξαμήνου του 2010,

 

·                     η δημόσια κατανάλωση υποχώρησε κατά 8,4%,

 

·                     η ιδιωτική κατανάλωση μειώθηκε κατά 7,1%,

 

·                     οι επενδύσεις υποχώρησαν κατά 19,4%,

 

·                     οι αμοιβές των μισθωτών μειώθηκαν κατά 9,4%,

 

·                     οι εκταμιεύσεις του ΠΔΕ συρρικνώθηκαν κατά 31,7%,

 

·                     ο όγκος της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας μειώθηκε κατά 44,6%,

 

·                     η κάμψη της παραγωγής τσιμέντου έφτασε το 35,8%,

 

·                     το ποσοστό των συμβάσεων ορισμένου χρόνου διάρκειας μικρότερης του ενός μήνα αυξήθηκε κατά 7,7%,

 

·                     ο αριθμός των νοικοκυριών στα οποία κανένα άτομο δεν εργάζεται αυξήθηκε κατά 12,9%,

 

·                     η άνοδος του ποσοστού των μακροχρόνια ανέργων έφτασε το 48,8%.

 

 

 

Και όλα αυτά σε σύγκριση με το 2010 όπου ήδη είχε χειροτερέψει η οικονομική κατάσταση σε σχέση με προηγούμενα έτη.

 

 

 

Οι τάσεις αυτές δυστυχώς δείχνουν συνέχιση της ύφεσης.

 

 

 

Επίσης, η μείωση της απασχόλησης και η αύξηση της ανεργίας αναμένεται να συνεχιστεί και το 2012, λόγω της συνεχιζόμενης ύφεσης στην οικονομία και της μείωσης της απασχόλησης στο δημόσιο τομέα. Η μελέτη μάλιστα της εταιρείας McKinsey που φέρει τον τίτλο «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά», στο σκέλος της απασχόλησης, αναφέρει πως μόλις 2 στους 3 σε παραγωγική ηλικία, εργάζονται.

 

 

 

Για το 2012 το εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον παρουσιάζεται λιγότερο ευνοϊκό από ότι αρχικά αναμενόταν.

 

 

 

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

 

 

 

Tο 2009 με κυβέρνηση ΝΔ το ΠΔΕ ανήλθε στο ποσό των 9,588 δις ευρώ. Ποσό το οποίο το ΠΑΣΟΚ είχε τότε χαρακτηρίσει ως ανεπαρκές.

 

 

 

Στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2010, όταν το ΠΑΣΟΚ είχε γίνει πλέον Κυβέρνηση, ενέκρινε για το ΠΔΕ ανώτατο όριο δαπανών ύψους 10,3 δισ €. Μετά από δύο διαδοχικές περικοπές εντός του 2010 έκλεισε τελικά στα 8,454 δισ €, εξ ού και άφησε σωρηδόν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.

 

 

 

Από το αρχικώς εγκεκριμένο ύψος δαπανών των 8,5 δις ευρώ για το ΠΔΕ στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2011, σήμερα το ύψος του ΠΔΕ ανέρχεται σε 6,890 δις ευρώ. Πρόκειται για το χαμηλότερο ιστορικά ποσοστό επί του ΑΕΠ (3,2%). Και αυτό είναι θεωρητικό γιατί επί της ουσίας θα είναι πολύ χαμηλότερο μιας και το οικονομικό έτος κλείνει αυτό το μήνα.

 

 

 

Είναι σαφές ότι η μείωση δεν χρησιμοποιήθηκε για την ανάπτυξη αλλά για αντίστοιχου μεγέθους «τρύπα» από τις αποκλίσεις στους στόχους των εσόδων και των δαπανών.

 

 

 

Οι δαπάνες του ΠΔΕ μέχρι σήμερα, για το 2011, ανέρχονται στα 4,273 δισ €.

 

 

 

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι το υπόλοιπο διαθέσιμο ΠΔΕ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, ύψους 2,617 δις ευρώ (= 6,890 - 4,273), δεν φαίνεται να είναι δυνατόν να απορροφηθεί σε έργα δημοσίων επενδύσεων, δεδομένου ότι απομένει πρακτικά ένας μήνας.

 

 

 

Φέτος λοιπόν διατρέχουμε τη δεύτερη διαδοχική χρονιά που περικόπηκε το ΠΔΕ και μάλιστα με τάση περαιτέρω μείωσης μέχρι το τέλος του 2011.

 

 

 

Το ΕΣΠΑ – το κύριο αναπτυξιακό εργαλείο που έχει η κυβέρνηση στα χέρια της- κινείται με βήμα σημειωτόν. Στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα βρίσκεται στην 20η θέση μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ. Ενώ το Σεπτέμβριο του 2009 ήταν στην 5η και το 2010 στην 17η θέση. Την ίδια ώρα υπάρχουν » 15 δις ευρώ από το ΕΣΠΑ που λιμνάζουν αναξιοποίητα.

 

 

 

Επί πέντε μήνες, από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι το Φεβρουάριο του 2010 δεν υπήρχε Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων και Ανάπτυξης. Στη συνέχεια η δημιουργία Ειδικής Γραμματείας ΕΣΠΑ αύξησε ακόμη περισσότερο τη γραφειοκρατία, με συνέπεια η Γενική Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και Δημοσίων Επενδύσεων να καθίσταται θεατής και στην ουσία να υπολειτουργεί. Ενώ μέσα σε δυο χρόνια τοποθετήθηκαν 3 διαφορετικοί Υφυπουργοί, αρμόδιοι για το ΕΣΠΑ.

 

 

 

Βασικό όμως πρόβλημα του ΕΣΠΑ δεν είναι μόνο η χαμηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων, αλλά και η κατεύθυνση των απορροφήσεων, καθώς μεγάλα έργα υποδομής και διαρθρωτικά προγράμματα που έχουν τη δυνατότητα να κινήσουν την ανάπτυξη παραμένουν καθηλωμένα. Η προηγούμενη Κυβέρνηση αντί να επιταχύνει το έργο, δημιούργησε ταμεία χαρτοφυλακίου και μεταβίβασε σε αυτά πόρους προκειμένου να εμφανίσει μια πλασματική τελική απορρόφηση, προτού τα κοινοτικά κονδύλια φτάσουν στους τελικούς αποδέκτες.

 

 

 

Μάλιστα, παρά τις κυβερνητικές διακηρύξεις της Κυβέρνησης Παπανδρέου για «πράσινη» ανάπτυξη, ο τομέας του περιβάλλοντος έχει παραγκωνιστεί. Το ΕΠ «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» σημειώνει πολύ μικρή απορρόφηση. Χαρακτηριστικά επίσης παραδείγματα χαμηλής απορροφητικότητας αποτελούν τα προγράμματα για τη νεανική και γυναικεία επιχειρηματικότητα και το πρόγραμμα για την ψηφιακή σύγκλιση, εκπαίδευση και δια βίου μάθηση κλπ.

 

 

 

Δυο χρόνια τώρα ακούμε το ΕΣΠΑ ως τη μόνη πηγή επίλυσης προβλημάτων και τη μόνη ελπίδα και μέχρι στιγμής, όλο το 2011, οι εισπράξεις από την ΕΕ είναι 2 δις 318 εκ. ευρώ, μαζί με τις επιστροφές από το επιτυχές κλείσιμο του Γ’ ΚΠΣ, ενώ υπάρχουν πολλοί λογαριασμοί εκτελέσεων έργων που παραμένουν απλήρωτοι τη στιγμή που υπάρχει αδιάθετο ΠΔΕ 2 δις 617 εκ ευρώ που θα μπορούσε να πληρώσει εκτελεσμένες υποχρεώσεις και να αιτηθεί το ποσό από την ΕΕ και να απορροφηθεί το έστω και κουτσουρεμένο ΠΔΕ και ας αφήσει ο Υπουργός Οικονομικών τις δικαιολογίες περί μη διαθέσιμης ιδιωτικής συμμετοχής. Αυτά είναι προφάσεις εν αμαρτίαις.

 

 

 

Η όλη εικόνα γίνεται ακόμα πιο αρνητική εάν συνυπολογιστεί ότι μεγάλο μέρος των κονδυλίων που έχουν απορροφηθεί οφείλονται σε έργα γέφυρες. Ενώ το ποσοστό απορρόφησης είναι εν μέρει πλασματικό, αφού προσμετρώνται τα ποσά που έχουν παρκαριστεί σε διαφόρων ειδών ταμεία χαρτοφυλακίου (πχ ταμείο επιχειρηματικότητας, εξοικονομώ κατ’ οίκον) χωρίς να έχουν επωφεληθεί ακόμα οι πραγματικοί αποδέκτες.

 

 

 

Εγώ προσωπικά αισθάνομαι υπερήφανος γιατί με δική μου ευθύνη ολοκληρώθηκε και έκλεισε, χωρίς να χαθεί ούτε ένα ευρώ, το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης με τη μεγάλη βοήθεια των αξιόλογων στελεχών του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών τότε. Μάλιστα, ενάμιση χρόνο από τις 31/12/2009, οπότε και ολοκληρώθηκε επιτυχώς ο προβλεπόμενος έλεγχος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Γ’ ΚΠΣ, η χώρα μας παίρνει και την επιστροφή από την παρακράτηση του 5%.

 

 

 

Στον Προϋπολογισμό 2012 προβλέπονται για το ΠΔΕ δαπάνες ύψους 7,7 δις ευρώ (εκ των οποίων 1,7 δις ευρώ στο εθνικό σκέλος και 6 δις ευρώ συγχρηματοδοτούμενο). Το κονδύλι αυτό φαίνεται στο ψηφισθέν τον Ιούλιο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής να είναι σταθερό μέχρι και το 2015. Στην πορεία θα φανεί, όμως, πόσες θα καταλήξουν να γίνουν, αφού διαχρονικά το ΠΔΕ αποτελεί όχι μόνο αναπτυξιακό εργαλείο, αλλά δυστυχώς τα τελευταία δύο χρόνια και μέσο άσκησης δημοσιονομικής πολιτικής.

 

 

 

Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση απορρόφησης κοινοτικών  πόρων θα έχει ως αποτέλεσμα, εφ΄ όσον  συνεχιστεί η παρούσα κατάσταση, είτε την απώλειά τους, είτε τη συσσώρευση τόσων υποχρεώσεων στα τελευταία έτη εφαρμογής του ΕΣΠΑ, που το ΠΔΕ δεν θα μπορέσει να τις καλύψει αφήνοντας απλήρωτα τα έργα.

 

 

 

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να πούμε ότι η εκάστοτε περικοπή του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ συνεπάγεται:

 

·                     μείωση της ΣΑΤΑ, του ΘΗΣΕΑ, του ΕΛΛΑΔΑ κλπ

 

·                     διακοπή εργασιών ημιτελών έργων υποδομής ανά τη χώρα

 

·                     απλήρωτες υποχρεώσεις ολοκληρωμένων έργων

 

·                     διακοπή συμβάσεων από αναδόχους για έργα άμεσης προτεραιότητας (πυρόπληκτα

 

σεισμόπληκτα, αντιπλημμυρικά κλπ)

 

·                     άγριες περικοπές στη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.

 

 

 

Και δυστυχώς, η σημαντική μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων δημιουργεί καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων με συνέπεια σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία έξω από την καθυστέρηση να μεγαλώνει η ύφεση κατά 2% όπως την προσδιορίζει ο Γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής κος Στουρνάρας με άμεσες αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την αύξηση της ανεργίας.

 

 

 

Το ίδιο επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την οποία ο πολλαπλασιαστής των δημοσίων επενδύσεων είναι πολύ μεγάλος.

 

 

 

Με δεδομένο ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων συνεχώς μειώνεται, το στοίχημα πλέον για την Ελλάδα είναι κατά πόσο θα  τρέξει το ΕΣΠΑ αλλά και κατά πόσο θα μπορέσει να εξασφαλίσει σημαντικά κεφάλαια από ενδεχόμενες αποκρατικοποιήσεις που σχεδιάζονται.

 

 

 

Σε μια περίοδο που το ΠΔΕ μειώνεται και οι χρηματοδοτήσεις των ΟΤΑ περιορίζονται σημαντικά, θα έπρεπε τα έργα ΣΔΙΤ και οι συμβάσεις παραχώρησης να αποτελούν κυρίαρχα εργαλεία ανάπτυξης και εκτέλεσης σημαντικών έργων υποδομών.

 

 

 

Αυτά τα εργαλεία δυστυχώς τα δύο τελευταία χρόνια δεν αξιοποιήθηκαν αν και η Κυβέρνηση της ΝΔ, είχε κάνει σημαντικά βήματα στα θέματα αυτά.

 

 

 

Ιδιαίτερα πρέπει να τονίσω ότι δεν ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων και οι ξένες τράπεζες υπαναχωρούν με συνέπεια να κινδυνεύει το 30% περίπου του ΕΣΠΑ από την μη υλοποίηση αυτών των μεγάλων έργων παραχώρησης, των τόσο σημαντικών για την ανάπτυξη της χώρας, με τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις για τη χώρα και το μέλλον της.

 

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

 

 

 

Η αυτοδιοίκηση σήμερα βρίσκεται σε δραματικά δύσκολη θέση. Ο «Καλλικράτης» βρίσκεται στο σημείο μηδέν. Γίνονται μεγάλες, άγριες, πρωτοφανείς περικοπές των πόρων των δήμων.

 

 

 

Το 2010 σε σχέση με το 2009 είχαμε μείωση των πόρων: στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους μέχρι 37%, στη ΣΑΤΑ μέχρι 92%, στις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων πάνω από 50%. Από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ έγινε περικοπή των πόρων των δήμων 308 εκ. ευρώ για συμβασιοποιημένα έργα. Η ΚΥΑ των ΚΑΠ έτους 2010 εκδόθηκε για πρώτη φορά το επόμενο έτος, δηλαδή τον Απρίλιο του 2011.

 

 

 

Στο τέλος ουσιαστικά του έτους 2011 η εικόνα έχει ως εξής: στους ΚΑΠ παρατηρείται πολύ μεγάλη υστέρηση, από ΣΑΤΑ έχουν λάβει μόνο 230 εκ. ευρώ για έργα των Δήμων από τα 630 εκ. ευρώ που προβλέπονται στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ υπολείπονται 400 εκ ευρώ (63%) που είναι αδύνατο να δοθούν στους ΟΤΑ τον υπολειπόμενο 1 μήνα μέχρι το τέλος του έτους.

 

 

 

Να σημειώσω χαρακτηριστικά ότι μόλις πριν από έξι μήνες είχε εκτιμηθεί από τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών ότι το ελάχιστο λειτουργικό κόστος των δήμων ανέρχεται στα 3,8 δις ευρώ. Παρόλα αυτά ο προϋπολογισμός 2012 προβλέπει την απόδοση ΚΑΠ ύψους 2,4 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των προνοιακών επιδομάτων ύψους 915 εκατ. Ευρώ.

 

 

 

Τα έργα του προγράμματος ΘΗΣΕΑΣ καθώς και τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (ΠΙΝΔΟΣ, ΟΡΕΙΝΩΝ ΟΓΚΩΝ ΚΡΗΤΗΣ, ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ) βρίσκονται σε χειμερία νάρκη, με τεράστιες συνέπειες για την ανάπτυξη της ξεχασμένης Περιφέρειας.

 

 

 

Το ΠΔ του πολυδιαφημισμένου προγράμματος ΕΛΛΑΔΑ αγνοείται. Για την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου ώστε να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει ο Καλλικράτης, πρέπει να εκδοθούν 17 ΠΔ (έχουν εκδοθεί μόνο 2) και 41 υπουργικές αποφάσεις (έχουν εκδοθεί μόνο 13). Τελικά ο Καλλικράτης δεν έγινε για το καλό της Τ.Α. και των τοπικών κοινωνιών αλλά για να περικοπούν οι πόροι των δήμων, επειδή ο Καλλικράτης είχε μπει στο μνημόνιο και ακολούθως στο μεσοπρόθεσμο.

 

 

 

Η αύξηση των επενδύσεων και η αναπλήρωση της εγχώριας ζήτησης θα ήταν δυνατόν να γίνουν με ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα. Βάσει όμως των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδας οι ξένες άμεσες επενδύσεις, για το πρώτο επτάμηνο του έτους, ήταν μειωμένες κατά 47% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010 και κατά 65% σε σχέση με το 2009.

 

 

 

Οι λόγοι είναι μάλλον γνωστοί. Αφού το άλλοτε σταθερό νομοθετικό πλαίσιο έδωσε τη θέση του σε ένα μη “φιλικό” προς τις επιχειρήσεις επιχειρηματικό περιβάλλον. Ασταθές φορολογικό σύστημα, ασαφές και ασταθές ρυθμιστικό-κανονιστικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις, απουσία προστασίας της αγοράς εργασίας, υψηλή φορολογία.

 

 

 

Ιδιαίτερα το  φορολογικό σύστημα έχει μετατραπεί σε εξαιρετικά πολύπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο. Η εν εξελίξει δημοσιονομική προσαρμογή αποτέλεσε αφορμή για αλλεπάλληλες μεταβολές στο φορολογικό σύστημα και για επιβολή πολλών έκτακτων επιβαρύνσεων στις επιχειρήσεις.

 

 

 

Η κατάργηση του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου 3299, χωρίς την υιοθέτηση νέου για 15 μήνες, στέρησε την αγορά για το 2011 από τη δυνατότητα εκταμίευσης πόρων μέσω του νέου νόμου. Και αυτό διότι από τις πρώτες ενέργειες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ ήταν να καταργήσει τον, κατά γενική ομολογία, πετυχημένο αναπτυξιακό νόμο της ΝΔ.

 

 

 

Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και αν εγκριθούν όλες οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν το πρώτο εξάμηνο ισχύος του νέου επενδυτικού νόμου, οι συνολικές ενισχύσεις θα είναι 12 φορές μικρότερες σε σχέση με τις προβλεπόμενες.

 

 

 

Στον τομέα της ανταγωνιστικότητας, η Ελλάδα κατέλαβε το 2011 την 56η θέση μεταξύ 59 χωρών, σημειώνοντας πτώση κατά 10 θέσεις σε σχέση με το προηγούμενο χρόνο.

 

 

 

Πολυδιαφημισμένες προθέσεις για μεγάλες ξένες επενδύσεις παραμένουν προθέσεις, χωρίς επαρκή πρόοδο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την επένδυση του Αστακού που κατέληξε σε φιάσκο εξαιτίας των κακών χειρισμών.

 

 

 

Ακόμα, σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ σχετικά με τις επενδύσεις φαίνεται να έχει επιδεινωθεί περαιτέρω το επενδυτικό περιβάλλον. Οι επενδύσεις το 2011 προβλέπεται να φτάσουν σχεδόν στα επίπεδα του 2005.

 

 

 

Είναι προφανές λοιπόν ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη. Να επανεξεταστεί το μείγμα της ακολουθούμενης πολιτικής αλλά και οι ταχύτητες αντίδρασης.

 

 

 

Μάλιστα κάτι τέτοιο φαίνεται να είναι εφικτό και σύμφωνα με την μελέτη της εταιρείας McKinsey, η οποία επικεντρώνεται σε πέντε παραδοσιακούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας: τον τουρισμό, το λιανεμπόριο, την ενέργεια, τη βιομηχανία και τη γεωργία, οι οποίοι μπορούν να δημιουργήσουν μέχρι το 2020 περισσότερες από 500.000 νέες θέσεις εργασίας και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ύψους 50 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία.

 

 

Επίσης, η Ελλάδα μπορεί, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, να πετύχει τη δεκαετία 2011-2020 ένα μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3%, διπλάσιο δηλαδή απ’ αυτόν που θεωρείται εφικτός σήμερα.

 

 

 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

 

 

Βασικός στόχος της μεταβατικής κυβέρνησης, όπως τόνισε ο ίδιος ο πρόεδρός μας Αντώνης Σαμαράς είναι να επανορθώσει τη μεγάλη ζημιά που έγινε με την εξαγγελία του δημοψηφίσματος, με την εξασφάλιση της 6ης δόσης και την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής απόφασης για το κούρεμα του χρέους, ώστε να αποφύγει η Ελλάδα τη χρεοκοπία.

 

 

 

Ο προϋπολογισμός χρειάζεται πλέον τη νέα συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου για να σταθεί.

 

 

 

Γι’ αυτό θα δώσουμε στον Πρωθυπουργό κ. Παπαδήμο τη δυνατότητα να ολοκληρώσει την αποστολή του, ψηφίζοντας τον προϋπολογισμό του 2012, στη βάση της προαναφερθείσας συμφωνίας. 

 

 

 

Ο προϋπολογισμός αυτός έχει ουσιαστικά ήδη ψηφιστεί. Εμείς δεν θα αμφισβητήσουμε αυτά που ήδη πλέον αποτελούν νόμους του κράτους.

 

 

 

Στηρίξαμε και στηρίζουμε τους στόχους της δημοσιονομικής προσαρμογής. Εξάλειψη του ελλείμματος, μείωση του χρέους και διαρθρωτικές αλλαγές. Διατηρούμε όμως τις θέσεις μας με βάση τις οποίες σύντομα θα μας κρίνει ο λαός.

 

 

 

Σε κάθε περίπτωση όμως η ΝΔ θα αγωνιστεί προκειμένου να υιοθετηθούν πολιτικές που είναι αποτελεσματικές και θα μας οδηγήσουν στην έξοδο μας από την κρίση, με ανάκαμψη, ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή, για την πολυαναμενόμενη επανεκκίνηση της οικονομίας και της κοινωνίας.